Bertolt Brechts Svendborg digte

Onsdag den 31. januar 2018 i Fuglsø kl. 19:00
Forestillingen starter kl. 19 med en prolog, der foregår udenfor indgangen til Fuglsøcentret.

I de dystre tider,
vil der da også blive sunget?
Da vil der også blive sunget.
Om de dystre tider.
– Bertolt Brecht

Bliver fred til krig, lige så naturligt som vinter bliver til forår?
En digter er flygtet fra brændende bøger, censur og forfølgelse, og forsøger med sine digte, at sætte ord og billeder på den verden han elsker og frygter.

Bertolt Brecht er kendt som en af teatrets store dramatikere, men ikke alle ved, at han regnes for en af verdenslitteraturens største lyrikere i det 20. århundrede. Digtsamlingen Svendborgdigte er fra 1939 og skrevet under ”det danske stråtag” – huset ved Skovsbostand i Svendborg, og giver et skræmmende aktuelt billede af Europa set med en politisk flygtnings øjne.

Søren Huss, skaber musik til og medvirker i forestillingen, i selskab med Jens Gotthelf og den tyske skuespiller Leif Eric Young. Forestillingen er instrueret af den unge tyske instruktør, Petra-Leonie Pichler.

Tekst: Bertolt Brecht / Musiker og komponist: Søren Huss / Skuespiller: Jens Gotthelf og Leif Eric Young / Instruktør: Petra-Leonie Pichler / Scenograf: Nicolaj Spangaa / Produktionsleder: David Enghuus / Lys: Kim Littau / Lyd: Anders Brincker / Forestillingsleder: Ane Bank Olesen/ Kostumer: Mona Wickstrøm / Oversætter: Ulla Gjedde / Dramaturgisk konsulent: Janicke Branth / Sangcoach: Sidsel Marie Søholm / Ide: Jakob Bjerregaard Engmann / Digtsamlingen Bertolt Brechts Svendborgdigte udgives af forlaget Multivers i samarbejde med BaggårdTeatret / Producent: BaggårdTeatret

Syddjurs Teaterforening samarbejder med
Syddjurs Folkeuniversitet, der har to foredrag om Brecht med lektor Stig Jarl, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab.
www.syddjurs-folkeuniversitet.dk

BERTOLT BRECHT
Syddjurs Teaterforening har indgået i et inspirerende samarbejde med Syddjurs Folkeuniversitet. som arrangerer forelæsning om Brecht forud for forestillingen Svendborgdigte. Vi er derfor meget glade for at kunne præsentere to foredrag med Brecht-kenderen lektor Stig Jarl - Teater- og performancestudier, Københavns Universitet - i Aktivitetshuset i Ebeltoft i januar 2018:

FLERE SIDER AF BRECHT

Dato: 2 mandage 22/1, 29/1 2018 Tid: 19.00-21.00 Pris: 200 kr. ved samlet tilmelding til begge forelæsninger.

I to billedforedrag fortæller Stig Jarl om Brechts digtning, skuespil og hans revolutionerende ideer om teatret og publikum. Foredragene ledsages af klip fra forskellige forestillinger – både fra Danmark og udlandet.

Her i 10’erne er han måske ved at få en renæssance. Baggaardteatret har skabt en forestilling over de digte, som han skrev i sit eksil i Svendborg.

HELVEDE SET FRA SVENDBORG
af Gregers Dirckinck-Holmfeld *****

Usædvanlig og provokerende scenisk gendigtning af Bertold Brechts ’Svendborg-digte’ på Teater Grob i København. 10-12 – 2016

Tekst: Bertold Brecht: Instruktion: Petra-Leonie Pichler. Musik: Søren Huss. Scenografi: Nicolai Spangaa. Medvirkende: Jens Gotthelf, Leif Eric Young og Søren Huss.

DET lyder så uskyldigt: ’Svendborg-digte’. Digte fra – eller skulle det måske være om den yndefulde by ved sundet i det sydfynske? Digte skrevet i et nuttet bondehus med bindingsværk og stråtag og med den kønneste udsigt til fjord og skov.
Men forfatteren til digtene er dramatikeren Bertolt Brecht, og stykket hedder ’Svendborg-digte’, fordi Brecht skrev digtene, da han boede i Svendborg som flygtning fra Tyskland, drevet ud af sit land, da Hitler overtog magten i 1933.
Ikke meget poesi i det! Det er digte om at være emigrant, være flygtning, være i asyl, være fremmed, være ekskluderet. Digte, der svier.
Kan digtene gøres til et teaterstykke? Ja de kan. Siger vi efter at have set det på Teater Grob. Det er blevet teater, der får teksterne til at vokse ud i scenisk aktion, blive spillevende. Der leges musikalsk med dem, de endevendes i kombinationer, og det der er mest interessant: De får uventede, aktuelle pointer på den facon, skuespillerne og instruktøren drejer dem.